1 2
bootstrap slideshow by WOWSlider.com v8.8
"">

ساخت حباب هوا در داخل جسم شفاف در تری دی مکس – وی ری

بسیار دیده ایم که در وسایل شفاف همچون برخی لوزم شیشه ای یا گوی های پلاستیکی شفاف حباب هایی باشد یا وقتی یک نوشابه را به داخل لیوان میریزیم حباب های گاز از ته لیوان شکل گرفته و به سمت سطح می آید یا زمانی که آبی را داخلی ظرفی میریزیم و مدتی میگذاریم که ساکن بماند بر دیواره های ظرف حباب هایی شکل میگیرد .

تمامی این حباب ها حباب های هوا هستند مثلا حباب هایی که در داخل یک شیشه ایجاد میشود از نتیجه ترکیب شیشه در حالت مذاب با اکسیژن هوا ایجاد میشود که منجر به یک نقص ناخواسته ( در بسیاری موارد ) شده و حباب ها را ایجاد میکند . پس توجیه رفتار نور در مواد شفاف دارای حباب را میتوان اینگونه گفت که نور حداقل در دو محیط مختلف با ضریب شکست مختلف حرکت میکند بدین صورت که محیط اول محیط جسم مورد نظر با ضریب شکست مخصوصش ( شیشه یا پلاستیک شفاف یا آب یا ... ) است و محیط دوم محیطی با ضریب شکست پایین نزدیک به هوا که ضریب شکست معادل 1 دارد می باشد .

چگونه حباب ها را داخل جسم شفاف در تری دی مکس بسازیم :

فرض کنید داخل جسم شفافتان حباب های کروی به تعداد محدود دارید . برای شبیه سازی آن در تری دی مکس و بافت دهی اش در وی ری میتوانید به صورت دستی کره های کوچکی را در داخل جسم تان تکثیر نمایید و به کره های کوچک یک متریال شفاف با ضریب شکست انکسار معادل 1 تا 1.1 بدهید و از طرفی به جسم شفافتان نیز یک متریال شفاف با ضریب شکست مناسب ان جسم بدهید .

در صورتی که بخواهید حباب های آب چسبیده به لیوان را برای یک آب ساکن در لیوان شبیه سازی کنید یا حباب های متحرک از پایین به بالای یک نوشابه را بسازید میتوانید از سیستم های ذره ای داخل تری دی مکس یا نرم افزار مورد نظرتان برای تولید حباب های مورد نظر و متحرک کردنش استفاده کنید . با استفاده از سیستم ذره ای حتی میتوانید برای حباب ها نرخ میرایی یا زایش تعریف کنید که بسیار به طبیعی شدن شبیه سازی تان کمک میکند .

مرجع : cgalley.com

استفاده از این مقاله در جاهای دیگر به شرط ذکر اسم نویسنده ( علیرضا دواری ) و سایت مرجع ( cgalley.com ) بلامانع است .