1 2
bootstrap slideshow by WOWSlider.com v8.8
"">

ساخت متریال کریستال با قابلیت تجزیه منشوری نور

در بسیاری جاها از جمله لوسترهای کریستالی، منشور، الماس و ... دیده اید که نور با گذر از متریال شیشه ای دچار تجزیه به هفت رنگ اصلی خود میشود و لذا شما رنگ های تجزیه شده نور را در داخل متریال شیشه ای آن کریستال میبینید . در این توتریال به شما خواهم آموخت که چگونه در تری دی مکس و با استفاده از وی ری یک متریال کریستال با قابلیت تجزیه منشوری نور را بسازید . برای این کار از لینک زیر فایل تری دی مکس تمرین را که شامل یک صحنه ساده با دو عدد hedra، یک وی ری لایت و یک وی ری پلین و یک دوربین فیزیکال تری دی مکس است را دانلود بفرمایید .

 

دانلود فایل تری دی مکس

شیوه ساخت :

 

پس از دانلود فایل را با تری دی مکس 2018 یا بالاتر باز کنید. به دو عدد اشیای درون صحنه اولین گوی متریال به نام crystal اعمال شده است . در پنجره دوربین روی رندر کلیک کنید باید نتیجه ای مشابه عکس شماره 1 از تصویر زیر را داشته باشید . همه اشیا صلب با سایه های سخت است و وقت آن رسیده که یک متریال شیشه ای در تری دی مکس برای آن بسازید . روی گوی متریال Crystal کلیک کنید و آن را مطابق زیر تنظیم کنید :

 

Diffuse : 0,0,0    reflect color : 125,125,125

Refract color : 255, 255 ,255    Refract IOR = 2

 

با انجام اینکار ما یک متریال شیشه ای با ضریب شکست 2 که معادل ضریب شکست کریستال در دنیای واقعی است در تری دی مکس ساختیم . حال روی رندر کلیک کنید باید نتیجه ای مثل تصویر شماره 2 از عکس زیر را داشته باشید یعنی جسم های شفافی که هیچ تاثیر سایه ناشی از نور تابیده شده به خود را ندارند .

برای اصلاح این ایراد عدم نمایش سایه شفاف از آنجایی که در این فایل تیک caustics فعال میباشد لذا از بخش متریال کریستال تیک affect shadow را بردارید و مجدد رندر کنید تا چیزی مشابه تصویر 3 از عکس زیر را داشته باشید . حال ما تاثیز سایه های شفاف و نقاط روشن را داریم ولی این تاثیر بصورت نقطه نقطه و لکه ای است و کیفیت مناسب را ندارد .

برای دریافت نسخه با کیفیت تصویر روی اینجا کلیک کنید

برای افزایش کیفیت سایه شفاف و به عبارتی caustics به تنظیمات رندر و تب GI بروید و رول آوت caustics را پیدا کنید و از تنظیماتش مقدار max photons را افزایش و روی عددی مثل 2048 تنظیم کنید تا فوتون های کافی برای شبیه سازی یک سایه نوری مناسب را داشته باشد و مجدد روی رندر کلیک کنید تا نتیجه را که باید شبیه تصویر 4 باشد داشته باشید .

اکنون ما متریال شیشه ای با عملکرد مناسب را داریم و نوبت شبیه سازی جلوه منشوری آن در محیط تری دی مکس و وی ری رسیده . برای این منظور وی ری متریال کریستال را انتخاب و تیک Abbe number را از بخش refract فعال کنید . حال مطابق تصویر 5 شما جلوه تجزیه نور را به متریالتون اضافه کردید ولی شدت ان کم است و برای افزایش این اثر کافیست تا مقدار Abbe number را کاهش دهید و مثلا بر روی 2 تنظیم کنید تا به نتیجه نهایی این آموزش برسید .

اکنون شما یک متریال کریستالی مناسب با عملکرد مناسب در تری دی مکس دارید .

 

 

مرجع : https://cgalley.com

استفاده از این مقاله آموزشی به شرط ذکر اسم نویسنده ( علیرضا دواری ) و مرجع آن ( cgalley.com ) بلامانع است