خوش آمدید به cgalley.com

مرجع تخصصی آموزش از مبتدی تا ورود به بازار داخل و خارج

پشتیبانــــی قوی افراد در گروه وی آی پی

09197686470

چگونگی ساخت طناب در تری دی مکس

در این مقاله به شما می آموزم چگونه یک طناب را به آسانی در تری دی مکس مدلسازی کنید


مدلسازی یکی از فرآیندهای پر چالش در صنعت سی جی میباشد بطوریکه فردی که وظیفه مدلسازی را بر عهده دارد مدام باید به روش های ساخت اجسام که از یک شی به شی دیگر متفاوت میباشد فکر کند . همچنین روش های مدلسازی یکسان نبوده و میتوان یک شی را به روش های مختلف مدل کرد . شاید بارها پیش آمده باشد که بخواهید یک طناب یا رشته های به هم پیچیده سیم را مدلسازی کنید و از خود بپرسید بهترین روش برای ساخت آن در تری دی مکس چیست . شاید به این جواب برسید که از چندین Helix استفاده کرده و به آن بعد دهید گرچه با توجه به ظاهر فنری شکل و چرخش های helix به نظر روشی منطقی می آید ولی این بدترین روش برای ساخت طناب بوده و ممکن است شما را به مقصد نرساند . یک روش معقول در تری دی مکس برای ساخت طناب استفاده از یک استوانه است که آن را روی مقدار مناسب Height segment جهت نرمی و جلوگیری از ایجاد شکست حین چرخش طناب و sides مناسب که معین کننده تعداد رشته های طناب است و Radius که مبین قطر طناب و رشته ها و در نهایت height که مبین ارتفاع و طول طناب است بگذارید و در مدیفای تری دی مکس به آن twist اعمال کنید و میزان چرخش طناب را با twist مشخص و بعد یک edit poly اعمال کنید و ضلع های عمودی را که با هم loop میسازند انتخاب و در تنظیمات مدیفای edit poly گزینه create shape  را بزنیدو نهایتا به shape های ایجاد شده بعد دهید و روی شعاع مناسب تنظیم کنید آنقدر تا گپ بینشان پوشیده شود 

اما گرچه روش فوق یک روش مناسب و درست مدلسازی در تری دی مکس به حساب می آید اما لزوما بهترین و راحت ترین روش نیست گاه استفاده از اسکریپت ها یا پلاگین ها میتواند کار ما را از اینی که هست راحت تر کند پس بگذارید یک اسکریپت کاربردی را بهتون معرفی کنم :

اسکریپت Vu_mcgRope یک اسکریپت فوق العاده کاربردی و رایگان است که کار با آن برای ساخت مدل های طناب بسیار راحت است شما میتوانید این اسکریپت را از لینک زیر دانلود و بر روی تری دی مکس تان نصب بفرمایید :

http://www.scriptspot.com/3ds-max/mcg/vu-mcgrope

بعد از نصب این اسکریپت روی مدیفای تری دی مکس ظاهر خواهد شد و برای استفاده از آن کافیست یک استوانه در نرم افزار بسازید و به آن مدیفای Vu_mcgRope را اعمال کنید و طنابتان را بسازید . نکته ای که باید توجه کنید برای رسیدن به طناب با ویژگی های دلخواهتان شما باید بین پارامترهای خود استوانه مثل Radius و Height و Sides و ... با پارامترهای VU_mcgRope ارتباط برقرار کنید و با تغییر مقادیر آن ها مواردی چون طول، قطر، نرمی چرخش رشته ها، تعداد رشته ها و میزان چرخش طنابتان را مشخص کنید . و اما پارامترهای این اسکریپت :

پارامتر Strands : تعداد رشته های طناب را مشخص میکند

پارامتر Clone Radius : این پارامتر در کنار پارامتر Radius خود استوانه برای کنترل میزان قطر رشته ها و در نتیجه قطر طناب مورد استفاده قرار میگیرد 

پارامتر Twist : میزان چرخش طناب را مشخص میکند و برای یک نتیجه بهتر اگر میزان twist را روی مقادیر بالا تنظیم میکنید در نظر داشته باشید که مقدار پارامتر Sides استوانه تان را نیز بالا تنظیم کنید .

نوشته شده توسط : علیرضا دواری

استفاده از این مقاله در صورت ذکر و لینک به سایت مبدا ( cgalley.com ) و درج اسم نویسنده (علیرضا دواری ) در سایت های دیگر بلامانع است

کلمات کلیدی


آموزش تری دی مکس آموزش مدلسازی آموزش وی ری وی ری آموزش 3dmax