خوش آمدید به cgalley.com

مرجع تخصصی آموزش از مبتدی تا ورود به بازار داخل و خارج

پشتیبانــــی قوی افراد در گروه وی آی پی

09197686470

متریال ها و برخی خواص آن ها

در این مقاله قصد دارم به برخی از خواص فیزیکی متریال ها در دنیای واقعی بپردازم . هر چیزی که در اطراف خود میبینید در نتیجه اطلاعات نوری از سطح آن جسم به چشم شماست پس میتوان به طور خلاصه گفت که متریال ها خواصی از جسم است که شیوه بازتاب نور به چشم شما را کنترل میکند .


در این مقاله قصد دارم به برخی از خواص فیزیکی متریال ها در دنیای واقعی بپردازم . هر چیزی که در اطراف خود میبینید در نتیجه اطلاعات نوری از سطح آن جسم به چشم شماست پس میتوان به طور خلاصه گفت که متریال ها خواصی از جسم است که شیوه بازتاب نور به چشم شما را کنترل میکند . مثلا وقتی جسمی آبی دیده شود به آن معناست که سطح آن جسم تمامی طول موج های نور به جز طول موج آبی را به خود جذب و طول موج آبی را بازتاب میکند . درک خواص مواد در دنیای واقعی باعث میشود که ما بتوانیم در نرم افزار نیز متریال های بهتری ایجاد کنیم. حال بیایم به بررسی چند خاصیت مواد که در دنیای شبیه سازی متریال ها برای نرم افزارهایی چون تری دی مکس و... نیز وجود دارد بپردازیم

 

جذب یا دیفیوز ( diffuse )  :

هنگامی که نور بر سطح جسم برخورد میکند و جذب سطح میشود یکسری طول موج ها جذب و یکسری جذب نمیشود که باعث رنگی دیده شدن جسم میشود این خاصیت معادل همان دیفیوز در متریال هایی چون وی ری است

انعکاس ( Reflect) :

وقتی نور به سطح جسمی برخورد کند و به جای جذب شدن با زاویه دیگری برگردد را انعکاس می گویند . چنانچه زاویه تابش با زاویه بازتابش برابر باشد انعکاس آیینه ای و چنانچه بازتاب نور در زوایای غیرمنظم انجام شود به آن انعکاس تار میگویند که باعث شکل گیری نقاط روشن یا همان هایلایت روی سطح جسم میشود . انعکاس آیینه ای یا تار بستگی به تخلخل های ریز روی سطح جسم ( میکروتخلخل ) دارد در صورتی که سطح جسم این تخلخل ها را نداشته باشد انعکاس آیینه ای و هر چه این تخلخل ها بیشتر باشد سطح جسم در اصطلاح زبر و انعکاس ها تارتر هستند معادل این خواص در نرم افزارها را میتوان در قالب پارامترهایی چون reflect, glossiness و Roughness دید

انکسار ) Refract ) :

اگر نور با برخورد به جسم به جای بازتابش یا جذب، از جسم عبور کند به آن انکسار ( Refract  ) میگویند . در صورتی که این خروج نورها به صورت منظم صورت بگیرد یک جسم شیشه ای شفاف خواهیم داشت و در صورتی که این خروج نور نامنظم صورت بگیرد شیشه تار خواهد شد ( Glossy Refract ) . به میزان شکست نور حین خروج از سطح یک جسم ضریب شکست میگویند ( IOR ) . همچنین اگر نور حین عبور از یک جسم شفاف بعضی طول موج هایش رفته رفته جذب شود منجر به شکل گیری رنگ در جسم شفاف ( مثل شیشه رنگی ) که معادل همان fog color است میگردد و در صورتی که حین عبور از جسم شفاف تجزیه شود خاصیت منشوری شکل میگیرد که معادل همان واژه Abbe میباشد و چنانچه پرتوهای نور پس از خروج از جسم به سمت هم همگرا شوند و در نقطه ای برخورد کنند و نقاط روشن ایجاد کند به این جلوه در اصطلاح Caustics میگویند .

نویسنده : علیرضا دواری

منبع : https://www.cgalley.com

استفاده از این مقاله در جای دیگر تنها با شرط ذکر نام نویسنده ( علیرضا دواری ) به همراه سایت منبع ( cgalley.com ) بلامانع است

کلمات کلیدی


آموزش تری دی مکس اموزش متریال سازی متریال خاصیت فیزیکی متریال ها